Celik Pusaka

Rakan Pewarisan Komprehensif Patuh Syarak Anda

TIADA ANAK? HARTA BERI PADA SIAPA?

Pasangan yang tidak mempunyai anak selama ia berkahwin merupakan suatu situasi yang kritikal dalam 9 golongan yang memerlukan penyediaan dokumen HIBAH semasa hidupnya.

Katakan..

Suami meninggal dunia dan suami ini tidak mempunyai ibu dan ayah. Yang ada adalah adik beradik suami. Maka, hak harta pusaka suami pada isterinya hanyalah 1/4 bahagian mengikut aturan hukum faraid.

Bakinya mempunyai 3/4 bahagian lagi akan dibahagikan pada adik-beradik arwah suami. 

Harta ini bukan hanya pada asset cair sahaja (Contohnya: duit atau emas) sahaja, tetapi juga pada asset tidak cair seperti tanah atau rumah perlu dibahagikan mengikut pembahagian faraid seperti diterangkan di atas tadi. 

Situasi yang lebih kritikal adalah apabila arwah suami meninggalkan rumah yang didiami bersama sepanjang hidupnya. Kebarangkalian tinggi untuk isteri ini terpaksa menjual dan meninggalkan rumah yang penuh memori bersama arwah suami ini ada bagi menyelesaikan pembahagian bersama adik-beradik suami yang juga mempunyai hak terhadap rumah ini.

Bagi kami, golongan ini MESTI membuat dokumen HIBAH semasa hidup suami untuk menjaga kesejahteraan selepas kematian suami ini nanti. :-)

Semoga mendapat lebih pencerahan. Insya-Allah..
Sebarang persoalan bolehlah hubungi kami dengan klik:


EmoticonEmoticon